Online events bieden kansen in het behalen van strategische doelen

Hoe dragen online events bij aan het behalen van strategische doelen? De toepassing en professionalisering van online events is afgelopen jaar snel toegenomen en dat biedt kansen. Of je nu een webinar, online award uitreiking of townhall meeting organiseert, een online event biedt kansen en voordelen ten opzichte van offline events. In dit artikel zetten wij een aantal van deze kansen en voordelen van online events voor (middel)grote bedrijven uiteen.

Kansen en voordelen van online events

Welk doel je ook hebt met jouw event, een volledig online of hybride event biedt verschillende kansen en voordelen.

  • Groter bereik
  • Veel data en kennis verzamelen van je doelgroep
  • Content creatie
  • Duurzaam

Een hybride event is een event dat gelijktijdig online én offline plaatsvindt. Een deel van de deelnemers is op locatie bij het event aanwezig, andere deelnemers volgen het (alternatieve) programma online.

Bereik van event vergroten

We hebben het al eerder benoemd, een online event is dé manier om de thuisblijver te bereiken. Wie behoren tot jouw doelgroep en welk deel daarvan bezoekt normaal gesproken een event zoals een congres, beurs of productlancering? Online events zijn toegankelijker. Als bezoeker hoef je niet op reis, ben je geen of aanzienlijk minder geld kwijt aan een kaartje én kunnen veel meer mensen van verschillende expertises en afdelingen samenkomen. De schaalbaarheid van online events leidt tot een groter bereik en een gelaagd publiek.

Online event georganiseerd door Eventfabriek

Data en kennis van doelgroep verzamelen

Online events bieden de ideale mogelijkheid om te leren over je doelgroep. Waarom? Het is hét moment waarop een groot deel van jouw doelgroep bijeen is, nadenkt over hetzelfde onderwerp en jou met online tools direct inzicht geeft in haar mening en interesses. Met online events leer je je doelgroep kennen als nooit tevoren. 

De diverse databronnen tijdens een online event zijn bijvoorbeeld gegevens over het aantal deelnemers en hoeveel minuten zij kijken. Deze gegevens kunnen we aanvullen met vooraf ingevulde informatie door de deelnemers zoals leeftijd, geslacht, plaats en functie. Maar de echt interessante data komt van het publiek zelf, als zij tijdens het event polls, multiple choice en open vragen beantwoorden.

De gewonnen informatie kan je enerzijds voor bedrijfsmatige doelen gebruiken, zoals de feedback op een nieuw product, óf voor de organisatie van je volgende event. Bleek één onderwerp bijzonder interessant voor je doelgroep? Wellicht moet dat het thema van je volgende event zijn. Zet je de data juist in, dan weet je met je volgende event nóg meer bezoekers en engagement te realiseren.

Content blijft na event beschikbaar

Of je nu een livestream, webinar of online congres organiseert, de content blijft bestaan en ook na het event werken aan jouw doelstellingen. De tijdens het event gecreëerde content wordt in diverse vormen beschikbaar gemaakt, tijdens of na het event. Zo is de speech van jouw keynote speaker na afloop terug te zien, net als de discussie van het panel en is de presentatie van je nieuwe product online te downloaden.

Met deze diverse vormen van content die langere tijd beschikbaar blijven organiseren we een veel completere evenementervaring. De doelgroep komt op deze manier eenvoudig opnieuw in contact met de content én het is eenvoudiger om een event non-lineair bij te wonen. Heeft niet iedereen van jouw doelgroep tijd om het event live bij te wonen, of slechts tijd voor twee breakout sessies, in plaats van de beschikbare acht sessies? Dankzij de content kunnen zij het event op een later moment alsnog bijwonen, inclusief discussies, lezingen en presentaties.

Whitepaper Succes met online events

Wil jij meer weten over de voordelen van online events of wat er allemaal komt kijken bij een online event productie? Wij hebben onze kennis en ervaring gebundeld in één whitepaper, laat je e-mailadres achter en je ontvangt het whitepaper direct!

    Je e-mailadres



    Duurzaam event

    Wij houden van live events, mensen samenbrengen en samen een event meemaken. Maar, we zien ook steeds meer in dat het niet altijd nodig is om mensen de halve wereld over te laten vliegen voor een speech of congres. We besparen op deze manier niet alleen tijd en geld, maar dragen ook bij aan het verkleinen van onze CO2-voetafdruk.

    “Een goed voorbeeld van duurzame events zijn de multiple city hubs events die wij hebben mogen organiseren voor een opdrachtgever. Vanuit Amsterdam organiseren wij het hoofdevent, op andere kantoren over de hele wereld organiseren we ook een live verbinding. De diverse kantoren bellen in en zo komt iedereen samen in hetzelfde event.” – Niels Oostenrijk, CEO Eventfabriek

    Hoewel wij erop vertrouwen dat we op den duur weer in grote getalen samen mogen komen, gaan we er ook vanuit dat het online event tegen die tijd altijd een prominent aspect van een evenement is. Zo maken we het voor heel veel mensen toegankelijk om deel te nemen aan events en verkleinen we tegelijkertijd onze CO2 impact op de wereld.

    Online award uitreiking de Gouden Noot, geproduceerd door eventfabriek

    Case: De Gouden Noot – NVC

    De Gouden Noot is een award uitreiking voor innovatieve verpakkingen. Een event dat jaarlijks live plaatsvindt, waarbij kanshebbers live hun product pitchen. In 2020 was de live editie van de award uitreiking niet mogelijk, wél produceerden wij voor De Gouden Noot een hybride award uitreiking.

    Met een deel van de genomineerden in de zaal en een deel van de genomineerden live online aanwezig kreeg iedereen alsnog de kans om samen te komen, hun product te presenteren en live aanwezig te zijn bij de uitslag van de award uitreiking.

    Tijdens een hybride event hebben we heel duidelijk twee doelgroepen, de bezoekers op locatie én de online bezoekers. Tijdens de hybride award uitreiking voor de Gouden Noot mochten we live 17 bezoekers verwelkomen en online nog eens 250 gasten. Voor beiden werd de award uitreiking uiteindelijk een interactieve, goed geregisseerde show én een moment om toch even samen te komen met branchegenoten.

    Zie jij de kansen van online events al helemaal voor je en zoek je een partner die met je meedenkt, of twijfel je juist nog hoe jij online events in kunt zetten? Wij helpen jou graag bij het behalen van je doelen met een memorabele event! Neem contact op met Niels of Koen, bellen kan natuurlijk ook: +31(0)20 21 81 786

    Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Regelmatig delen we toffe events en nieuwe inzichten.