Online events inzetten om strategische doelen te halen

Welke rol spelen online events in de huidige wereld en hoe ontwikkelt deze trend zich? De coronapandemie was in 2020 het startschot voor de versnelde toepassing én professionalisering van online events. Als één ding duidelijk is geworden dan is het wel dat online events bijdragen aan het behalen van interne én externe strategische doelen. In dit artikel bespreken we de ontwikkeling van online events in recente jaren, het verschil tussen online en offline events én verschillende doelen waar online events aan bijdragen.

De rol van online events

In 2020 heeft de corona pandemie de wereld volledig op zijn kop gezet. Ook de evenementenbranche werd hard geraakt. Live events werden afgezegd maar de behoefte om in contact te blijven met onze collega’s, klanten en branchegenoten bleek onverminderd sterk. In het begin van 2020 zagen wij nog weerstand tegen online events bij opdrachtgevers; hoelang zal het duren, hoe werkt het, wat zijn de opties? Dat sloeg snel om naarmate de interne en externe wens naar contact en informatie steeds duidelijker werd. Maakt de pandemie dat wij events anders zijn gaan benaderen? Of kwamen online events al op en heeft de corona pandemie deze ontwikkeling versneld?

“Halverwege 2019 waren wij met het Eventfabriek team aanwezig in Frankfurt bij de IMEX. Eén van de gespreksonderwerpen was het toenemende aantal thuisblijvers. Mensen die niet bij het fysieke event kunnen, willen of mogen zijn wegens tijdgebrek of omdat het simpelweg above their paygrade is. Hoe kunnen we deze mensen toch betrekken bij het event en hun input meenemen? We ontwikkelden het concept Share Your Event, waarbij events online toegankelijk werden voor deze doelgroep tegen een fractie van de normale toegangsprijs van een event.” – Niels Oostenrijk, CEO Eventfabriek

Online event georganiseerd door Eventfabriek

Inhoud, duur en engagement van online events

Online events werden ook voor 2020 al georganiseerd maar zijn dit jaar sterk veranderd. De inhoud, duur en engagement van online events zijn onder een vergrootglas gelegd waardoor de mogelijkheden én kwaliteit significant verbeterd zijn. Een dag aanwezig zijn op een congres of beurs en daar anderhalf uur naar een lezing of presentatie luisteren is een hele andere ervaring dan anderhalf uur luisteren naar een event dat zich afspeelt op je beeldscherm. Hoe houd je deelnemers dan toch geboeid?

De oplossing is om de inhoud, duur en opbouw van je online event niet één op één over te nemen van het offline event. De inhoud van een online event moet beknopter, recht op het doel af. Maar het moet ook anders gepresenteerd worden, bijvoorbeeld al met meer wisseling in het beeld. De duur van een online event is daarom ook veel korter, bijvoorbeeld niet van negen tot zes maar een dagdeel afgewisseld met meerdere pauzemomenten. Een online event draait uiteindelijk om de engagement met de kijker, zonder engagement haken zij af waardoor je de doelen van je event niet bereikt. Tijdens online events verhogen we de engagement bijvoorbeeld door de kijker te betrekken bij de content middels inventarisaties (polls), multiple choice vragen, word clouds, en open vragen, waar vervolgens op gereageerd wordt door de spreker of dagvoorzitter. Ook een aangepaste en gevarieerde inhoud draagt bij aan de mate van engagement van kijkers.

Whitepaper Succes met online events

Wil jij meer weten over de voordelen van online events of wat er allemaal komt kijken bij een online event productie? Wij hebben onze kennis en ervaring gebundeld in één whitepaper, laat je e-mailadres achter en je ontvangt het whitepaper direct!

    Je e-mailadres



    Online events dragen bij aan het behalen van strategische doelstellingen

    Events nemen al decennia een duidelijke rol in onze levens en organisaties in, zoals het delen van informatie met branchegenoten, promoten van een nieuw product onder potentiële klanten en gebruikers of een ervaring die we delen met vrienden en collega’s. Online events dienen veelal dezelfde doelen en bieden tegelijkertijd oplossingen voor nieuwe vraagstukken, zowel intern als extern.

    Doelen voor interne doelgroepen

    • Communicatie tussen management en medewerkers
    • Communicatie en relatiebeheer tussen verschillende kantoren
    • Onboarding nieuwe medewerkers
    • Training van medewerkers
    • Verplichte bijeenkomsten zoals een Algemene Leden Vergadering
    • Saamhorigheid bevorderen en enthousiasmeren van de medewerkers

    Doelen voor externe doelgroepen

    • Kennisdeling met collega’s en branchegenoten zoals tijdens beurzen en congressen
    • Award uitreiking
    • Productlancering
    • Contact met leden en het gevoel van een community onderhouden (netwerken)
    • Sales activiteiten: online demonstraties met (potentiële) kopers
    Online talkshow georganiseerd door Eventfabriek

    Samenwerken aan online events

    Samen met Eventfabriek werken Event Managers en opdrachtgevers samen aan de productie van succesvolle online events. Wij zorgen ervoor dat jouw strategische doelen voorop staan in het voortraject, tijdens de productie én bij de afronding. Wij zetten bij ieder online event natuurlijk de laatste stand van de techniek in zodat engagement, interactie en plezier verzekerd zijn.

    Voor welke interne en externe communicatie uitdagingen sta jij dit jaar? Wij denken graag met je mee. We lichten de mogelijkheden en effecten van online events graag toe. Meer informatie óf samen een event organiseren? Neem contact op met Niels of Koen, bellen kan natuurlijk ook: +31(0)20 21 81 786

    Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Regelmatig delen we toffe events en nieuwe inzichten.